Asset Publisher
Lasy nadzorowane
Lasy prywatne stanowią ok. 17% lasów w Polsce. Ponad 70% starostw powierza prowadzenie nadzoru nad gospodarką leśną w lasach prywatnych leśnikom z Lasów Państwowych.
Zgodnie z przepisami ustawy o lasach Lasy Państwowe zobowiązane są służyć radą i pomocą prywatnym właścicielom lasów w prowadzeniu gospodarki leśnej.
Leśnicy w ramach tych działań:
• doradzają prywatnym właścicielom jak prowadzić gospodarkę leśną;
• odpłatnie udostępniają sadzonki drzew i krzewów leśnych;
• wykonują na koszt nadleśnictw zabiegi zwalczające i ochronne w lasach prywatnych, jeśli wystąpią tam organizmy szkodliwe, zagrażające trwałości lasu;
• organizują wykonanie zadań gospodarczych w lesie (w tym sprzedaż drewna), na podstawie umowy z właścicielem lasu;
• sporządzają wielkoobszarowe inwentaryzacje stanu lasów oraz prowadzą bank danych o lasach.
Prywatni właściciele lasów gospodarkę leśną prowadzą na podstawie uproszczonych planów urządzenia lasu lub decyzji określających zadania z zakresu gospodarki leśnej wydawanych przez starostę lub nadleśniczego. Nadleśniczy może wydać decyzję tylko w przypadku konieczności wykonywania zabiegów służących zapobieganiu i zwalczaniu nadmiernie pojawiających się szkodników, w celu podniesienia naturalnej odporności lasu.
Nadleśnictwo Parciaki aktualnie nadzoruje lasy o powierzchni 10 764 ha.
Mając 3 podpisane porozumienia:
1) Ze Starostwem Powiatowym w Przasnyszu z dnia 17 stycznia 2017 roku, które przekazuje nadzorowane lasy w ilości 3 604 ha
2) Ze Starostwem Powiatowym w Makowie Mazowieckim z dnia 3 lutego 2022 roku, które przekazuje nadzorowane lasy w ilości 3 931 ha.
3) Ze Starostwem Powiatowym w Ostrołęce z dnia 8 marca 2022 roku, które przekazuje nadzorowane lasy w ilości 3 229 ha.
Nadzór nad lasami sprawują następujące leśnictwa:
Powierzony nadzór obejmuje wykonywanie następujących czynności:
1. Lustracja lasów dla oceny realizacji przez właścicieli obowiązków zapisanych w art. 9 ust. 1 i art. 13 ust. 1 pkt 2, 3, 4 i 5 ustawy o lasach (Starostwo Przasnysz, Ostrołęka, Maków Mazowiecki);
2. Wydawanie decyzji, w pierwszej instancji na podstawie art. 24 ustawy o lasach, nakazujących wykonanie prac z zakresu odnawiania wyciętych powierzchni, przebudowy, pielęgnowania, ochrony lasu w tym ochrony ppoż. I racjonalnego użytkowania (Starostwo Przasnysz, Ostrołęka);
3. Wydawanie decyzji w pierwszej instancji na podstawie art. 9 ust. 2 ustawy o lasach określających rozmiar zadań dla właścicieli lasów w zakresie wykonywania zabiegów profilaktycznych i ochronnych zapobiegających powstawaniu i rozprzestrzenianiu się pożarów i nadmiernie pojawiających się szkodników, w przypadku niewykonywania tych zabiegów przez właścicieli (Starostwo Przasnysz, Ostrołęka);
4. Cechowanie drewna i wystawianie dokumentów stwierdzających legalność pozyskanego drewna (Starostwo Przasnysz, Ostrołęka, Maków Mazowiecki).
Cechowanie drewna oraz wydawanie dokumentów stwierdzających legalność pozyskanego drewna (na podstawie art. 14a ust. 1 i 3 ustawy o lasach).
Cechowanie drewna dokonywane będzie w miejscu jego pozyskania, na wniosek złożony przez właściciela lasu, jeżeli wykonane cięcia są zgodne z:
1) obowiązującym uproszczonym planem urządzenia lasu;
2) decyzją wydaną na podstawie art. 19 ust. 3 ustawy o lasach-określającą zadania z zakresu gospodarki leśnej;
3) decyzją wydaną na podstawie art. 24 lub art. 9 ust. 2 ustawy o lasach-nakazującą wykonanie prac z zakresu gospodarki leśnej;
4) decyzją starosty zezwalającą na pozyskanie, wydaną w przypadkach losowych na podstawie art. 23 ust. 4 ustawy o lasach.
5) decyzją starosty zezwalającą na zamianę lasu na użytek rolny wydaną na podstawie art. 13 ust. 2, w przypadku konieczności wyrębu drzewostanu;
6) decyzją Dyrektora Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych zezwalającą na wyłączenie gruntu leśnego z produkcji leśnej na cele nierolnicze lub nieleśne, wydaną na podstawie art. 12 i 12a pkt. 1 ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1326 ze zm.), w przypadku konieczności wyrębu drzewostanu;
7) innymi prawomocnymi decyzjami dotyczącymi wyrębu w lasach, wydanymi na podstawie odrębnych decyzji, np. bezpieczeństwa linii kolejowych, transportu lądowego i lotniczego.
Nadleśnictwo zgodnie z zapisami zawartymi w porozumieniach, minimum raz w roku składa sprawozdanie dla starostw z wykonania czynności związanych z nadzorem oraz zadań z zakresu gospodarki leśnej zrealizowanych przez właścicieli lasów.
Asset Publisher
Projekt ochrona przeciwpożarowa
Projekt ochrona przeciwpożarowa
Ochrona przeciwpożarowa
W ostatnich latach Polska plasuje się w czołówce pod względem liczby pożarów – zaraz za Portugalią i Hiszpanią, natomiast pod względem powierzchni nimi objętej – znajdujemy się w pierwszej dziesiątce. Częstotliwość pożarów jest m.in. konsekwencją zmian klimatycznych (długotrwałe susze, mała liczba opadów) czy składu gatunkowego naszych drzewostanów – w polskich lasach przeważają gatunki iglaste, ze znacznym udziałem sosny (łatwopalne olejki eteryczne). Niestety większość pożarów nadal wybucha z winy ludzi, spowodowana umyślnymi podpaleniami, wypalaniem traw czy nieostrożnym obchodzeniem się z ogniem.
Zagrożenie pożarami lasów w Polsce jest jednym z najwyższych w Europie. Tylko w 2015 roku na terenach zarządzanych przez LP wybuchło 3732 pożarów, które objęły powierzchnię blisko 880 ha. Ponieważ zapobieganie im wymaga bardzo wysokich nakładów – Lasy Państwowe w walce z tym niebezpiecznym żywiołem sięgają również po fundusze unijne.
Koordynowanie przedsięwzięcia pod nazwą "Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu – zapobieganie, przeciwdziałanie oraz ograniczanie skutków zagrożeń związanych z pożarami lasów" PGL LP powierzyło CKPŚ. Projekt ten był realizowany w ramach II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska (działanie 2.1 Adaptacja do zmian klimatu wraz z zabezpieczeniem i zwiększeniem odporności na klęski żywiołowe, w szczególności katastrofy naturalne oraz monitoring środowiska).
Okres realizacji: 2016-2023 r.
Cel projektu: zmniejszenie negatywnych skutków wywoływanych przez pożary w lasach oraz sprawne lokalizowanie źródła zagrożenia i minimalizowanie strat, a w dalszej perspektywie – zmniejszenie średniej powierzchni pożarów i rozszerzenie obserwacji obszarów leśnych, szczególnie w nadleśnictwach zakwalifikowanych do I kategorii zagrożenia pożarowego.
Cele uzupełniające:
• rozszerzenie obserwacji obszarów leśnych,
• szybsze i bardziej precyzyjne określenie miejsca powstania pożaru,
• dokładniejsze prognozowanie zagrożenia pożarowego na podstawie danych meteorologicznych,
• skrócenie czasu dotarcia jednostek LP na miejsce pożaru.
Dofinansowanie zostało przeznaczone na:
- rozwój i modernizację systemów wczesnego ostrzegania i prognozowania zagrożeń, w tym:
- budowę i modernizację dostrzegalni pożarowych (138 szt.)
- zakup nowoczesnego sprzętu umożliwiającego lokalizację i wykrywanie pożarów (183 szt.)
- doposażenie punktów alarmowo-dyspozycyjnych (PAD) (42 szt.)
- budowę stacji meteorologicznych (12 szt.) - wsparcie techniczne systemu ratowniczo-gaśniczego na wypadek wystąpienia pożarów lasów, w tym:
- zakup samochodów patrolowo-gaśniczych (67 szt.)
Zasięg realizacji projektu pn. "Kompleksowy projekt adaptacji lasów i leśnictwa do zmian klimatu – zapobieganie, przeciwdziałanie oraz ograniczanie skutków zagrożeń związanych z pożarami lasów"
Mapa 1. Nadleśnictwa realizujące projekt
Kliknij, aby powiększyć:
Realizacja projektu przyczyniła się między innymi do:
- zwiększenia odporności lasów na klęski żywiołowe takie jak pożary, którymi zagrożenie wzrasta wraz z ocieplaniem się klimatu,
- podniesienia efektywności systemu wczesnego ostrzegania o pożarach w Lasach Państwowych,
- zwiększenia powierzchni leśnych objętych monitoringiem oraz skrócenia czasu wykrycia zagrożenia i reagowania
- ograniczenia zasięgu pożarów i negatywnych skutków z nimi związanych (np. zubożenie gleby, zniszczenie ekosystemu i zamieszkujących go organizmów, straty materialne),
- poprawy ochrony przeciwpożarowej na obszarach sąsiadujących z terenami administrowanymi przez LP, np. parków narodowych czy terenach zamieszkanych (wpływ na bezpieczeństwo mieszkańców i turystów),
- ograniczenia emisji CO₂ w wyniku zmniejszenia liczby oraz zasięgu pożarów.
Wartość projektu
Całkowity koszt realizacji projektu: 88 029 674,40 zł
Kwota wydatków kwalifikowalnych: 59 472 181,08 zł
Kwota dofinansowania z funduszy europejskich: 50 551 353,92 zł